Co pić, a czego nie pić w czasie upałów

Co pić, a czego nie pić w czasie upałów?

Uciążliwe upały kojarzą się jednoznacznie ze wzmożonym pragnieniem. Konieczność optymalnego nawodnienia organizmu jest niezbędna dla zachowania doskonałego samopoczucia, ale także zdrowia. Podczas ciepłych dni bardzo ważne jest nie tylko to, ile pijemy, ale także – co pijemy.

Wiadomo jest, że warto wypijać codziennie co najmniej dwa litry płynów. Oczywiście nie brakuje sytuacji, które jeszcze bardziej zwiększają zapotrzebowanie na płyny. Poza upałem, do takich sytuacji należy gorączka, wysiłek fizyczny czy biegunka lub wymioty.

Aby w odpowiedni sposób nawodnić organizm, trzeba wiedzieć, co pić. Jeśli dokonamy niewłaściwego wyboru, nie tylko nie uda nam się nawodnić organizmu, ale także – możemy sobie zaszkodzić. Co zatem pić?

 

Nawodnienie podczas upałów – co jest najlepsze do picia?

Gdy na dworze panuje wysoka temperatura, wówczas najlepiej jest sięgać po wodę. Woda stanowi jeden z najważniejszych składników naszego organizmu, zatem nawadnianie ciała wodą jest zupełnie uzasadnione. Jednak woda wodzie nierówna.

Najczęściej sięgamy po wodę źródlaną bądź mineralną – i to, którą z nich wybierzemy ma ogromne znaczenie. Woda źródlana oraz mineralna mają cechę wspólną – oba rodzaje wody wydobywane są z podziemnych  źródeł o czystości tak wysokiej, że wody te nadają się do bezpośredniego spożycia.

Różnica sprowadza się natomiast do zawartości minerałów – woda źródlana zawiera do 500 mg/ l składników mineralnych, zaś woda mineralna – powyżej 500 mg/ l. W upały lepiej sprawdzi się woda mineralna, gdyż umożliwia ona utrzymanie prawidłowej gospodarki wodno – elektrolitowej.

Wysokim temperaturom powietrza towarzyszy wzmożone pocenie się organizmu, a zatem – utrata cennych elektrolitów. Wówczas picie wody mineralnej uzupełnia pulę elektrolitów utraconych wraz z potem.

Osoby, którym nie odpowiada smak samej wody mogą wzbogacić wodę o zdrowe dodatki – świeżą melisę, bazylię, sok z cytryny, cynamon czy kardamon. Doskonałym wyborem jest także naturalna woda kokosowa.

 

A czego nie należy pić?

Lista napojów, których należy unikać podczas upałów jest długa. Niestety – figurują na niej te rodzaje napojów, po które sięga większość z nas. Na szczycie tej listy znajduje się kawa – podczas upałów odczuwamy zmęczenie i senność, zatem filiżanka kawy wydaje się być doskonałym sposobem na dodanie energii.

Nic bardziej mylnego – poziom kofeiny we krwi szybko spadnie, my znów poczujemy zmęczenie, a dodatkowo – narazimy się na pogorszenie samopoczucia. Kawa odwadnia, a ponadto sprzyja utracie z organizmu ważnych elektrolitów – magnezu i potasu.

Równie złym pomysłem jest wypijana w dużych ilościach herbata, gdyż zawarta w niej teina ma działanie podobne do kofeiny. Nie inaczej jest z napojami energetycznymi, które dodatkowo dostarczają ogromnych ilości cukru – a cukier jeszcze bardziej nasila pragnienie, gdyż spowalnia przyswajanie płynów.

Unikać należy także alkoholu – on także odwadnia, a dodatkowo sprzyja rozszerzeniu naczyń krwionośnych, co może zaburzać pracę układu krążenia. Złym wyborem są słodzone wody smakowe, napoje gazowane, nektary owocowe – zawierają mnóstwo cukru i kalorii, a jednocześnie nie nawadniają organizmu w wystarczającym stopniu.

 

Justyna Mazur

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *