fbpx

Cukier a Zdrowie

Cukier – wpływ na zdrowie

Kiedyś nie zwracaliśmy uwagi na to, ile cukru spożywamy wraz z dietą; co więcej – funkcjonowało przekonanie, że „cukier krzepi”. Dziś radykalnie zmieniło się podejście do cukru, który – nie bez przesady – określany jest mianem białej śmierci.

Wiemy już bowiem, że nadmierne spożycie cukru wywiera bardzo negatywny wpływ na zdrowie.

 

Ile cukru możemy przyjąć wraz z dietą?

Światowa Organizacja Zdrowia dokładnie określiła, ile cukru możemy spożywać. Dopuszczalne maksymalne spożycie cukru nie powinno przekraczać 10% dziennego zapotrzebowania na kalorie. Dla przeciętnej osoby, spożywającej w ciągu dnia około 2000 kcal oznacza to, że maksymalnie można spożyć w ciągu dnia około 10 łyżeczek cukru.

Natomiast ograniczając spożycie cukru do 5 łyżeczek dziennie, można odnieść wymierne korzyści dla zdrowia. Warto wspomnieć, że rekomendacje te dotyczą tzw. cukru wolnego, występującego w miodzie, sokach owocowych, żywności przetworzonej, pieczywie, a także białych kryształkach dodawanych przez nas do napojów i dań.

Należy zatem uważnie czytać etykiety i szacować zawartość cukru w każdym spożywany produkcie. A co się stanie, gdy spożyjemy zbyt dużo cukru?

 

Negatywny wpływ cukru na zdrowie

Podstawową konsekwencją zdrowotną spożywania cukru jest zaburzenie gospodarki węglowodanowo – insulinowej. Każdorazowe spożycie cukru prowadzi do zwiększenia poziomu glukozy we krwi i pobudza trzustkę do syntezy insuliny.

Jeśli spożywamy cukier często, wówczas w organizmie stale występuje hiperglikemia, ponadto rozwija się zjawisko insulinooporności, czyli zmniejszonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny.

A nieleczona insulinooporność może prowadzić do rozwoju cukrzycy typu 2.

Cukier sprzyja rozwojowi otyłości, która jest obecnie uznawana za chorobę cywilizacyjną. Wpływ cukru na przyrost masy ciała wynika bezpośrednio z wysokiej kaloryczności cukru, a także rozwoju insulinooporności. Wówczas wysoki poziom insuliny we krwi sprzyja odkładaniu tkanki tłuszczowej.

Kolejną negatywną konsekwencją spożywania zbyt dużych ilości cukru jest większe ryzyko rozwoju chorób układu sercowo – naczyniowego. Wynika ono z rozwoju otyłości, insulinooporności, a także negatywnego wpływu cukru na profil lipidowy krwi.

Cukier przyczynia się bowiem do wzrostu poziomu trójglicerydów i cholesterolu LDL, co sprzyja rozwojowi miażdżycy. Cukier może sprzyjać rozwojowi stanu zapalnego, a na jego podłożu – chorób zapalnych stawów, stłuszczenia wątroby.

Pod wpływem glikacji białek uszkodzeniu ulegają włókna kolagenowe i elastynowe, co odbija się niekorzystnie na kondycji skóry i przyspiesza jej starzenie się.

Wysokie spożycie cukru zaburza funkcjonowanie układu odpornościowego, co przejawia się częstszą zapadalnością na infekcje, a także namnażaniem grzyba Candida w organizmie.

I wreszcie – cukier wcale nie poprawia nastroju, a wręcz przeciwnie – może prowadzić do rozwoju stanów depresyjnych oraz rozwoju zmian neurodegeneracyjnych.

 

Justyna Mazur

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *