fbpx

Nasiona Chia

Nasiona chia

Nasiona chia są jednym z najlepiej rozpoznawanych superfoods. Ich popularność wynika z doskonałej dostępności tego produktu, uniwersalnego zastosowania w kuchni, a także niezwykle cennego składu odżywczego. Włączenie do diety nasion chia może przynieść wymierne korzyści dla zdrowia.

 

Skład nasion chia

Nasiona chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej wyróżniają się przede wszystkim wysoką zawartością cennych kwasów tłuszczowych – tłuszcze stanowią aż 40% nasion chia. Nasionka te stanowią doskonałe źródło kwasu ALA, czyli alfa – linolenowego, który w organizmie człowieka wykorzystywany jest jako prekursor pozostałych kwasów tłuszczowych omega 3. Nie brakuje tu tkże kwasów DHA (dokozaheksaenowego) i EPA (eikozapentaenowego)– najcenniejszych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż zawarte w nasionach chia kwasy omega 3 i omega 6 występują w doskonałych proporcjach. Przyjmuje się, że najzdrowszy jest stosunek omega 3 do 6 wynoszący 1: 3 – i właśnie takie proporcje występują w nasionach chia.

Nasiona szałwii hiszpańskiej zawierają ponadto sporo białka, bo aż 20%. Kolejne cenne składniki nasion chia to:

– witaminy A, C, E oraz z grupy B

– składniki mineralne, zwłaszcza cynk, żelazo, wapń, fosfor, potas, miedź czy magnez

– kwas chlorogenowy

– kwas kawowy

– liczne antyoksydanty

100 g nasion chia dostarcza prawie 500 kcal, jednak nie należy obawiać się znacznej kaloryczności nasion chia. Po pierwsze dlatego, że uwarunkowana jest ona wysoką zawartością cennych kwasów tłuszczowych, a po drugie – zazwyczaj nie spożywamy sporo nasion chia, traktując je jako dodatek do dań.

 

Właściwości prozdrowotne nasion chia

Dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, nasiona chia wykazują działanie przeciwzapalne, zaś dzięki obecności antyutleniaczy nasiona szałwii hiszpańskiej skutecznie neutralizują wolne rodniki. Dzięki temu nasiona te wspomagają funkcjonowanie układu immunologicznego oraz ograniczają procesy starzenia się organizmu.

Wysokiej zawartości magnezu, żelaza, potasu oraz kwasów omega 3 nasiona chia zawdzięczają pozytywny wpływ na układ sercowo – naczyniowy. Regularne spożywanie nasion chia przyczynia się do:

– normalizowania poziomu ciśnienia we krwi

– pozytywnego wpływu na lipidogram: obniżenia poziomu cholesterolu LDL oraz zwiększenia poziomu cholesterolu HDL

– ograniczeniu powstawania zmian miażdżycowych

Nasiona chia wpływają także pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego, wspomagają pamięć i koncentrację oraz przeciwdziałają rozwojowi stanów depresyjnych.

Kolejną korzyścią ze spożywania chia jest normalizacja poziomu glukozy we krwi, co jest szczególnie ważne dla osób cierpiących na insulinooporność czy cukrzycę. Ponadto nasiona chia wzmacniają kości, a także dbają o zdrowy i młody wygląd skóry, włosów i paznokci.

Chia to superfoods, które powinno znaleźć się w diecie każdego z nas. Nasiona szałwii hiszpańskiej mogą być spożywane przez osoby aktywne zarówno fizycznie, jak i umysłowo, dzieci, osoby młode oraz te w podeszłym wieku. To doskonałe źródło białka i kwasów tłuszczowych dla wegetarian i wegan.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *