fbpx

Spirulina

Spirulina

Spirulina to niebiesko – zielona alga, która jest uznawana za superfoods. Wyróżnia się wysoką zawartością białka, a także licznych witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantach. Uzupełnienie diety o spirulinę może zapobiec niedoborom pokarmowym i wpłynąć pozytywnie na zdrowie.

 

Spirulina – co kryje w sobie ta alga?

Pod pojęciem spiruliny ukrywają się gram ujemne, nietoksyczne, fotosyntetyzujące cyjanobakterie, wyróżniające się wysoką tolerancją na warunki środowiskowe. Skład chemiczny tych sinic jest niezwykle zróżnicowany i bogaty, co wpływa na właściwości odżywcze i prozdrowotne sinic.

Spirulina wyróżnia się przede wszystkim wysoką zawartością białka – stanowi ono aż 60 – 70% suchej masy. Białko to wyróżnia się korzystnym składem aminokwasowym, ze szczególnym uwzględnieniem aminokwasów egzogennych.

Są to aminokwasy, których organizm nie jest w stanie zsyntetyzować samodzielnie, stąd konieczność dostarczenia ich wraz z dietą. Mowa o leucynie, izoleucynie, walinie,  lizynie, metioninie, treoninie, tryptofanie i fenyloalaninie. Aminokwasy egzogenne stanowią prawie połowę białek zawartych w spirulinie.

Kolejnym cennym makroskładnikiem zawartym w spirulinie są tłuszcze, a zwłaszcza kwas gamma – linolenowy. Mniej licznie reprezentowane są inne kwasy tłuszczowe – dokozaheksaenowy, eikozapentaenowy czy arachidonowy.

Spirulina cechuje się ponadto wysoką zawartością witamin i składników mineralnych. Najwięcej znaleźć można takich mikroelementów jak żelazo, wapń, cynk, molibden czy selen.

Ponadto spirulina jest bogata w witaminy z grupy B oraz beta karoten. Ponadto spirulina wyróżnia się wysoką zawartością barwników – chlorofilu, karotenoidów oraz fikocyjanin. Inne cenne związki to błonnik, antyoksydanty oraz polisacharydy.

 

Właściwości prozdrowotne spiruliny

Spirulina wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu sercowo – naczyniowego. Dzięki wysokiej zawartości żelaza może ograniczać pojawienie się anemii. Z kolei dzięki obecności licznych antyoksydantów oraz kwasów tłuszczowych, spirulina może minimalizować ryzyko rozwoju blaszki miażdżycowej oraz powstających na jej podłożu powikłań. Spirulina normalizuje także poziom cholesterolu we krwi. Alga ta doskonale moduluje funkcjonowanie układu odpornościowego, stymuluje naturalną odporność, może ograniczać powstawanie komórek nowotworowych.

Spirulina może stanowić uzupełnienie kuracji odchudzającej. Po pierwsze – stanowi świetne źródło błonnika i białka, które zapewniają długotrwałe uczucie sytości. Po drugie – dostarcza witamin i składników mineralnych, zatem zapobiega rozwojowi niedoborów pokarmowych często pojawiających się podczas stosowania diety odchudzającej. Jako źródło jodu, spirulina normalizuje pracę tarczycy, zaś dostarczając sporych ilości wapnia może zapobiegać rozwojowi osteoporozy.

Dzięki wysokiej zawartości witamin, składników mineralnych, antyoksydantów, białek i kwasów tłuszczowych spirulina wpływa pozytywnie na wygląd – spowalnia procesy starzenia się skóry, chroni przed szkodliwym wpływem promieniowania UV, wzmacnia włosy i paznokcie.

 

Jak stosować spirulinę?

Spirulina dostępna jest w postaci proszku, tabletek, rzadziej jako tłoczony na zimno sok ze spiruliny. Sok oraz tabletki należy przyjmować w ilościach podanych przez producenta na opakowaniu. Z kolei sproszkowaną spirulinę można dodawać do soków, koktajli, makaronów domowej roboty czy kopytek.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *